Ladbrokes plc och Groupe CANAL+ samarbetar på den franska marknaden

:ladbrokes-logo:Ladbrokes plc, ett av världens ledande spel och vadslagningsföretag, har idag kungjort att de har undertecknat en villkorad(1) Joint Venture (”JV”) överenskommelse med Groupe CANAL+ för att utveckla sitt erbjudande till den franska marknaden genom en lansering av online vadslagning och speltjänster som nu kommer att licenseras och regleras i Frankrike(2).

Detta markerar Ladbrokes första steg in på den franska marknaden som för tillfället domineras av monopolister såsom PMU, vadslagning på hästkapplöpning samt lotteriprodukter från Française des Jeux.

Detta nya JV introducerar ett nytt varumärke som kommer spegla samarbetet med Groupe CANAL+, den ledande premium-betalkanalen i Frankrike vilket inkluderar CANAL+ samt CANAL+ Sport. Planen är att JV kommer lansera den nya tjänsten under 2010, beroende av ny lagstiftning som godkänts av franska parlamentet den 6 april i år.

I samarbetet kommer Ladbrokes bistå med vadslagnings och spelkompetens samt tekniskt kunnande. Groupe CANAL+ kommer tillhandahålla tillgång till media, varumärke, potentiella kunder och erfarenhet av den franska marknaden.

Det jämnt fördelade JV är mellan Ladbrokes plc och Groupe CANAL+ har parterna enats om att investera EUR 2,25 miljoner som en första finansiering till ”JVCo”, det förenklade gemensamma aktiebolag skapat under fransk lagstiftning.

”Canal+ är ett varumärke som är synonymt med sport i Frankrike. Vi tror att det finns en god möjlighet att långsiktigt bygga upp en bra affärsverksamhet i Frankrike allt eftersom marknaden och lagstiftningen utvecklas” säger Ladbrokes Managing Director of Remote Betting and Gaming John OReilly.

”Ladbrokes är ett av de världsledande vadslagningsföretagen med en stark tradition i denna sektor. Vi ser fram emot att samarbeta med Ladbrokes i etablerandet av en av en ledande spelaktör i Frankrike” säger Groupe CANAL+ President Bertrand Meheut.

JV är inte för en specifik period. Groupe CANAL+ kommer ha en säljoption som är giltig (efter notifikation) under sju år efter årsslutet av det femte året vid datumet JVCo började sin verksamhet och innebär att Ladbrokes köper Groupe CANAL+ andel på 50 % för marknadspriset. Ladbrokes planerar att finansiera detta genom tillgängligt kapital eller lån vid tidpunkten. Vid händelse att det finns ett olöst dödläge för ett huvudsakligt beslut kan någon av partnerna tvingas köpa den andra partnerns aktier eller sälja sina egna aktier i JVCo. Ladbrokes har accepterat att, även då de är en delägare i JV och under en period av två år därefter, inte kan vara verksamma i Frankrike i andra sektorer än online vadslagning och spel.

Ladbrokes intressen i JV kommer representeras av John OReilly, Managing Director of Remote Betting and Gaming. Det föreslås efter en ingående granskning av personalbehoven att JV kommer rekrytera egna drivna medarbetare med stöd av experterna på Ladbrokes och Groupe CANAL+.

Noteringar
1 JV lanseringen är bundet till specifika konkurrensrätts aspekter.
2 Online regleringarna rör Frankrike, men är även relevant för andra länder och territorier.

Om Groupe CANAL +
CANAL+ Group är den ledande premium och tema mediekanalen i Frankrike och ledande distributör av betalkanaler med intäkter på över 4,5 miljarder EUR och 12,5 miljoner abonnenter, med 10,8 miljoner i Frankrike. CANAL+ kanalerna är flaggskeppet för CANAL+ Group med exklusivt utbud vilket inkluderar filmer, drama, underhållning och sport.

Om :Ladbrokes:
Ladbrokes grundades 1886 och är ett världsledande spelföretag med över 16 000 anställda. Ladbrokes har dryga 3 miljoner registrerade kunder från 30 länder och säljer speltjänster på 18 språk och valutor. Utöver att erbjuda speltjänster via telefon och online har de över 2700 vadslagningsbutiker är de ledande i Storbritannien och har även butiker i Irland, Belgien samt i Madrid i Spanien.

Skribent: Johan

Skriven den 9 april, 2010