Ladbrokes vinner i dansk domstol

Det danska spelmonopolet, Danske Spil, stämde Ladbrokes för brott mot den danska varumärkeslagstiftningen och marknadsrätt i samband med Ladbrokes ”Danska spel engelska odds”-kampanj under 2008. Domstolen har slagit fast att Ladbrokes inte gjort varumärkesintrång.

Danske Spil hävdade att :Ladbrokes: felaktigt hade använt Danske Spils varumärke och att endast Danske Spil kan använda ordkombinationen ”danske” och ”spil” för kommersiellt bruk i reklam och marknadsföring. Samtidigt anklagar Ladbrokes i en motstämning Danske Spil för brott mot marknadsföringslagen i den politiskt betingade kampanjen ”Till glädje och gagn.”

Danska Spil förolämpar utländska speloperatörer genomtermen ”Spelande är inte något man kan lämna till entusiastiska amatörer”.

Domen i marknadsdomstolen gav Ladbrokes rätt i att Danske Spil-kampanjen ”Till glädje och nytta” var vilseledande, misskrediterande och i strid med god affärssed.

Domaren i den danska marknadsdomstolen fann emellertid att Ladbrokes inte tillräckligt väl lyckats påvisa att användningen av sådana påståenden som att ”samma spel” och ”större vinster” i Ladbrokes annonskampanj 2008 var relevanta för de faktiska omständigheterna och därför strider mot marknadsföringslagen.

Men viktigast av allt, domstolen förbjöd inte Ladbrokes från att använda ordet ”Danske” och ”spil” i sin marknadsföring och att Danske Spil inte har monopol på användning av denna ordkombination.

”Det är naturligtvis en väldigt stor dag för oss. Det är en seger att få bekräftat att Danske Spil, trots allt, inte har monopol på det danska språket” säger Lasse Dilschmann, Ladbrokes VD i Norden, i en kommentar och fortsätter ”Vi är också mycket glada över att den danska marknadsdomstolen kom fram till att Danske Spils kampanj ’till glädje och nytta’ var vilseledande och misskrediterande mot andra licensierade spelleverantörer såsom :Ladbrokes:”.